Duurzaam inkopen van wegvoertuigen kan een belangrijk middel zijn om nationale of Europese beleidsdoelstellingen te halen. Je dient bij de aanbesteding van voertuigen rekening te houden met verplichtingen uit wet- en regelgeving en (inspannings)verplichtingen, als gevolg van overige initiatieven zoals bestuurlijke akkoorden en het MVOI-manifest. Wanneer je als inkoper van een aanbestedende dienst het stappenplan van deze infographic doorloopt, zie je in de resultaten welke (inspannings)verplichtingen gelden voor jouw organisatie.

Stappenplan overzicht wet- en regelgeving bij voertuiginkoop

Wanneer je als inkoper van een aanbestedende dienst dit stappenplan doorloopt, gemaakt door PIANOo i.s.m. het ministerie van IenW, zie je aan welke wet- en regelgeving en (inspannings)verplichtingen jouw organisatie moet voldoen bij de duurzame inkoop van wegvoertuigen.

1

Wie is de aanbestedende organisatie?

Hieronder vallen semi-publieke instellingen, zoals (lucht)havens, (hoger) onderwijs, nutsbedrijven en overheids-NV’s

Wat is van toepassing op de organisatie?

(meerdere selecties mogelijk)
Bestuursakkoord Zero-Emissie Doelgroepenvervoer
Convenant Reinigingsvoertuigen
Schone Lucht Akkoord

2

In welke categorie vallen de voertuigen?

Personenauto’s en bestelauto’s van categorieën M1, M2 en N1
Vrachtvoertuigen van de categorieën N2 en N3
Voertuigen voor personen­vervoer van categorie M3, zwaarder dan 5.000 kg
Tractoren, veegwagens, motoren, mobiele machines, etc. Zie voor meer informatie ook RDW – Voertuigcategorieën

3

Om wat voor type vervoer gaat het?

Onder andere postvervoer, eigen wagenpark en voertuigen zonder dienstregeling

4

Rijden de voertuigen binnen of buiten de ZE-zones?

Selectie:

Op basis van je selectie, adviseren wij rekening te houden met de volgende regelgeving en afspraken:

Regeling Bevordering Schone Wegvoertuigen – Europese richtlijn Clean Vehicles Directive (CVD)
  1. Wettelijke verplichting die geldt voor alle aanbestedende diensten in Nederland voor aanschaf voertuigen en aantal diensten
  2. Van toepassing op alle gunningsbesluiten van Europese aanbestedingen die na 2 augustus 2021 zijn gepubliceerd. Voor meer info, bekijk de handreiking op de website van PIANOo
  3. Uitzondering voor voertuigen die niet standaard verkrijgbaar zijn en/of ingrijpend worden aangepast
  4. De normen gelden voor elke aanbestedende dienst over het totaal van alle aanbestedingen voor de gehele periode (2.8.2021 tot 31.12.2025 en van 1.1.2026 tot 31.12.2030)
  5. Het is niet mogelijk om te compenseren tussen categorieën of andere aanbestedende diensten.
  6. De Regeling vereist vermelding van het totaal aantal aanbestede voertuigen en het aantal schone/emissievrije (zware) voertuigen in de aankondiging van de opdracht óf de aankondiging gegunde opdracht.
  7. Bij gezamenlijk inkopen: toekennen voertuigen per aanbestedende dienst
  8. Houd rekening met de planning van je aanbestedingen en de extra aanscherping van de normen per 1 januari 2026 voor Nederland (percentages zullen nog wijzigen)
ZE-Zones in 30-40 steden – Uit Klimaatakkoord
  1. Lokale verkeersbesluiten kunnen impact hebben op inkoop van diensten bij locaties van aanbestedende diensten binnen een ZE-zone.
  2. Zero-emissiezones worden ingesteld in 30-40 gemeenten om de leefbaarheid en het winkel- en verblijfsklimaat in de stad te verbeteren en de overlast te beperken
  3. De ZE-zones
  4. Zorg dat je rekening houdt met de inkoop van dienstverlening die voertuigen inzetten voor de uitvoering.
Rijkswagenpark emissievrij in 2028 – Uit Klimaatakkoord

Het is van belang om tijdig de juiste schone voertuigen aan te besteden om de doelstellingen te halen. Het gaat hierbij niet om de publicatie van een aanbesteding, maar om de feitelijke aantallen van het wagenpark.

  • 2025: Minimaal 50% CO2-reductie t.o.v. 2016
  • 2028: Vanaf dan Rijkswagenpark 100% emissievrij
  • 2030: Vanaf dan wagenpark en opdrachten regionale overheden emissievrij
Bestuursakkoord Zero-Emissie Busvervoer (BAZEB)
  • 2025: Vanaf dan instroom nieuwe bussen 100% emissievrij aan de uitlaat
  • 2025: Vanaf dan 100% gebruik van hernieuwbare regionaal opgewekte energie of brandstof
  • 2030: 100% van de vloot vervangen door zero-emissiebussen (subsidie beschikbaar voor nieuwe ZE-bussen van 2022 tot medio 2024)
Bestuursakkoord Zero-Emissie Doelgroepenvervoer (BAZED)

Bestuursakkoord is een inspanningsverplichting vanuit een ‘coalition of the willing’ van aantal gemeenten met doel om deze doelstelling verder te verspreiden.

  • 2025: Vanaf dan 100% emissievrij doelgroepenvervoer
Convenant Duurzame Voertuigen en Brandstoffen Reinigingsbranche

Het is een convenant is gesloten tussen het Rijk, de reinigingsbranche en een aantal gemeenten om in het kader van het Klimaatakkoord naar emissievrije voertuigen over te gaan.

  • 2025: Vanaf dan instroom nieuwe voertuigen op duurzame brandstof of emissievrij
  • 2030: Vanaf dan instroom nieuwe voertuigen alleen emissievrij
  • 2035-2040: Alle voertuigen emissievrij
MVI-Criteria Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen

Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI): Manifestpartijen (Departementen, provincies, gemeenten, waterschappen en andere) stellen een Actieplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) op voor de eigen organisatie. Daarin legt men vast welke ambitieniveaus worden nagestreefd en welke acties hiertoe worden uitgevoerd. Het Actieplan MVOI wordt via PIANOo actief openbaar gemaakt. Elk individueel actieplan kan impact hebben voor een inkoper.

Afspraken uit het Schone Lucht Akkoord

Het Rijk, provincies en een groot aantal gemeenten streven via het Schone Lucht Akkoord een gezondheidswinst na van minimaal 50 procent in 2030 ten opzichte van 2016 om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren.

N.B. Dit overzicht is op zorgvuldige wijze samengesteld. Aan het advies kunnen geen rechten worden ontleend. In het advies is geen rekening gehouden met (intern) beleid en/of andere afspraken waaraan jouw organisatie zich heeft gecommitteerd of lokale (verkeers)besluiten. Voor vragen kun je terecht bij het PIANOo-infoloket via info@pianoo.nl.

Laatste update: